Malíř a lakýrník
Charakteristika přípravy v oboru
Žáci se naučí provádět přípravné práce, tj. volit, používat a udržovat nářadí, zařízení a pracovní pomůcky; volit materiály a výrobky; připravovat různé druhy podkladů pro malířské, tapetářské, lakýrnické a natěračské práce; připravovat nátěrové hmoty a tapety k použití; posuzovat pracovní podmínky pro provádění malířských, tapetářských, lakýrnických a natěračských prací, jako jsou teplota, vlhkost vzduchu, prašnost aj; provádět odborné malířské a tapetářské práce, tj. volit vhodný nátěrový systém; nanášet malířské nátěrové hmoty různými technikami v jednom nebo více odstínech v interiéru a exteriéru (na fasádách); používat dekorativní malířské techniky; aplikovat různé druhy tapet v interiéru a exteriéru; provádět odborné lakýrnické a natěračské práce ve stavebnictví a strojírenství, tj. volit vhodný nátěrový systém; nanášet lakýrnické nátěrové hmoty různými technikami; provádět konečnou úpravu laků broušením a leštěním, speciální nátěry, opravy laků a písmomalířské práce. Součástí přípravy je osvojení průpravných činností, tj. žáci se naučí používat technickou dokumentaci, zejména materiálové a technologické listy, navrhovat barevná řešení prostorů nebo výrobků; provádět jednoduché výpočty spotřeby materiálů a orientovat se v jednoduchých cenových záležitostech oboru, zpracovat položkový rozpočet; pracovat s prostředky informačních a komunikačních technologií, zejména v oblasti získávání odborných informací; znát vliv činností v oboru na životní prostředí a nakládat s odpady v souladu s platnými předpisy. Obor je koncipován tak, aby bylo umožněno vytvoření specializovaného školního vzdělávacího programu malíř, zaměřeného na malířské a tapetářské práce, a lakýrník a natěrač, zaměřeného na lakýrnické a natěračské práce ve stavebnictví a strojírenství.
Pro vzdělávání v tomto oboru jsou významné vyučovací předměty (vzdělávací oblasti) základní školy: Praktické činnosti
Učivo uvedených předmětů je důležité pro tento obor a bude na střední škole rozvíjeno a prohlubováno.
Podmínky pro přijetí ke vzdělávání
- splnění povinné školní docházky nebo úspěšné ukončení základního vzdělávání
- splnění kritérií přijímacího řízení stanovených ředitelem školy pro příslušný školní rok
- dodání stanovené dokumentace uchazečem v souladu § 60 zákona 561/2004 v platném znění, a uzavření smlouvy o vzdělávání
- splnění podmínek zdravotní způsobilosti ve smyslu ,,Nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání“ č. 211/2010 Sb. (k posouzení zdravotního stavu uchazeče je kompetentní příslušný registrovaný praktický lékař žáka s ohledem na požadavky oboru).
Praktická část vyučování
Vzhledem k tomu, že praktické vyučování probíhá u soukromých subjektů, škola nezajišťuje vyučování pro žáky se zdravotním postižením, tělesným, mentálním, zrakovým, sluchovým.
Uplatnění absolventů v oboru
Absolventi jsou kvalifikovaní pracovníci, kteří se uplatní ve stavebnictví v povolání malíř, lakýrník a natěrač nebo ve strojírenství v povolání lakýrník. Po splnění podmínek podle zákona č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon) mohou získat živnostenský list pro výkon řemeslné živnosti malířství, lakýrnictví a natěračství a pracovat jako osoby samostatně výdělečně činné. Absolventi mohou pokračovat nástavbovým studiem v oborech stavebního zaměření.
Malíř - přehled předmětů v jednotlivých ročnících
39-41-H/01 Malíř a Lakýrník |
|||||
|
|
1. ročník |
2. ročník |
3. ročník |
Celkem |
ČJL |
Český jazyk a literatura |
2 |
2 |
1 |
5 |
AJ |
Anglický jazyk |
2 |
2 |
2 |
6 |
SN |
Společenskovědní nauka |
1 |
1 |
1 |
3 |
F |
Fyzika |
1 |
1 |
1 |
3 |
CHE |
Chemie |
0,5 |
0 |
0 |
0,5 |
ZEK |
Základy ekologie |
0,5 |
0 |
0 |
0,5 |
M |
Matematika |
2 |
2 |
1 |
5 |
TV |
Tělesná výchova |
1 |
1 |
1 |
3 |
EK |
Ekonomika |
0 |
0 |
2 |
2 |
PSP |
Práce s počítačem |
1 |
1 |
1 |
3 |
OK |
Odborné kreslení |
1 |
1 |
0 |
2 |
MT |
Materiály |
2 |
1 |
1 |
4 |
TE |
Technologie |
3 |
3 |
3 |
9 |
OV |
Odborný výcvik |
15 |
17,5 |
17,5 |
50 |
Onemocnění nebo zdravotní obtíže pro účely stanovení podmínek zdravotní způsobilosti uchazeče ke vzdělávání. Informace určená zejména pro lékaře schvalující zdravotní způsobilost:
Prognosticky závažná onemocnění horních končetin znemožňující jemnou motoriku a koordinaci pohybů v případě, že je nezbytné postupovat podle § 67 odst. 2 věta druhá školského zákona.
Prognosticky závažná chronická onemocnění kůže a spojivek včetně onemocnění alergických, pokud při praktickém vyučování nelze vyloučit silné znečištění kůže nebo kontakt s alergizujícími látkami.
Prognosticky závažná chronická onemocnění dýchacích cest a plic včetně nemocnění alergických, pokud při praktickém vyučování nelze vyloučit dráždivé a alergizující látky, činností ve vysoce prašném prostředí.
Přecitlivělost na alergizující látky používané při praktickém vyučování.
Alergické onemocnění kůže, spojivek nebo dýchacích cest.
Prognosticky závažné a nekompenzované formy epilepsie a epileptických syndromů a kolapsové stavy, týká se činností ve výškách, s motorovou mechanizací, s rotujícími stroji, nářadím nebo zařízením nebo činností, při kterých nelze vyloučit ohrožení zdraví, a je nezbytné postupovat podle § 67 odst. 2 věta druhá školského zákona.